Trysil in my heart

Så vackra vyer!

Vi har verkligen haft en fantastisk skidresa med otroligt underbart väder, massa roliga aktiviteter, goda luncher, middagar, drinkar, ja allt var verkligen perfekt! Trysil är underbart!! I mars blir det som sagt Åre, så hoppas på en lika fulländad vecka då!

Redo att köra 28:an

Oh yes!

På lördagen blåste det 22 m/s uppe på toppen, då kände vi minsann att vi levde!

Living on the edge!

Söndagens avslutades med en gudomlig pizza på Skihytta

Tidigski i Höggega

On our way!

I lördagsmorse stod vi redo i backen precis vid hotellet 07:00 för att åka på utflykten "Tidigski". Vi blev upplockade av en scooter som tog oss bort till Fjellroa. Därifrån rejsade vi ner till Höggega för att inta en god frukost som stod uppdukad åt oss i en värmestuga. Sedan hade vi alla Höggegaområdets svarta skogspister till vårat förfogande i 2h innan alla andra! Manchestern i backarna var förbredd och det var en riktigt vacker men kall förmiddag i backen. Vid 10 var det dags för uppvärmning i form av en varmchoklad på Knettsetra!

Trysilfjellet i soluppgång

Magiskt

Restaurang Vinter i Fageråsen

Marinerad hjort med kryddkrasse, lingon samt en omelett på lagrad ost

I lördagskväll åt vi en fantastisk middag på
Restaurant Vinter i Fageråsen. Restaurangen drivs av två unga otroligt duktiga killar, både jag och Natta blev otroligt imponerade! Det var mysig och avslappnad stämning och fantastisk service! Till förrätt åt vi en delikat marinerad hjort som slank ner otroligt fort, till drack vi ett Mauro Molino Barbera d'Alba.

Lofoten skrei, maklöst god fisk!

Vi fortsatte sedan med skrei till huvudrätt som är en vandrande population av torsk från den norsk-arktiska torskstammen. Den tillbringar mestadelen av sitt liv i Barents hav som är rikt på näring, för att vid könsmogen ålder (vid cirka 5 år) börja inleda sina årliga lekvandingar till den norska atlantkusten! Riktigt kul att äta lokala specialitéer! Sedan fick vi in en övverraskningsefterrätt, äggost från Tjörn med en delikat bärsås! Tillsist delade vi på en ljuvlig päronefterrätt!

Äggost från Tjörn med en delikat bärsås

Päronconsommé, päronterrin, kaksmulor och vaniljglass

Kvällsåk och våfflor

Idag körde vi som sagt nästan till 20:00 då det var kvällsåk, vi avslutade med lite puckelpist och hopp i "terrängparken", living on det edge så att säga! Haha vi kan knappt gå när vi tar av oss pjäxorna då vi har kört slut på våra vader men så ska det va!

Jag i rött → → swoooosch!

Våfflor på Knettsetra, helt gudomliga!

Aaaah sunshine!

Störtlopp ner för 63:an i min hetaste pose haha! ;-)

Behandling Fjellroa

Idag började vi dagen med att ta hotellets signumbehandling "Fjellroa" i gryningen för att få spat för oss själva och ladda inför en lång dag i backen med rejält möra kroppar! Vi körde ju som sagt 200% igår och idag var det kvällsåk till 20:00! Behandlingen var iaf ca 3 timmar lång och man fick en lista med massa olika moment där man skulle gå igenom kroppen från topp till tå och den avslutades med en underbar vitaminfruktdrink i lilla baren nere i spat! En så otroligt mysig, avkopplande och bra start på dagen!

Spat är verkligen så fint, med bl.a. 4 olika bastuvarianter!

I en av de 3 utomhuspoolerna, njuter av vyn!

Middag på Barken

Älg-carpaccio

Som sagt igår avnjöt vi en fantastisk fjällmiddag på hotellets à la carte restaurang, perfekt avslut på en lång intensiv dag! Började med en delikat älg-carpaccio följt av en fantastisk hjortytterfilé med härliga grönsaker och ett litet rotmos! Drack ett Brunello från den legendariska årgången 2004! Till efterrätt blev det en uppfriskande liten äppelpaj och vaniljglass! Vi praktiskt taget vaggade ut i matkoma deluxe!

Hjortytterfilé

Äppelpaj på en liten lingonmaräng samt vaniljglass med en apelsincreme ovanpå

A perfect day in Trysil

Hotellfrukost, mums!

Vi började dagen med en helt delikat hotellfrukost i gryningen för att hinna hämta ut våra skidor och glida rakt ut till backen i tid! Det jag älskar med att hyra skidor är att man alltid kan få den senaste teknologin, jag fick ett par (typ oanvända) pro-skidor med ett inbyggt chip som känner av när jag kör i svarta backar, då gör det så skidan styvnar till för att ge den stabilitet som behövs för att svänga i svindlande snabba hastigheter!

Nästan alla i backen har hjälp numera, senaste trenden faktiskt!

Solen vekligen strålade och det var runt 3 grader så vi hade en helt magnifik första dag! Vi var rustade med kläder för typ minus 20 så frös gjorde vi verkligen inte, skönt! Dock var 3 toppliftar avstängda på fm då det blåste 26 m/s, med efter lunch öppnade de då det blåste något mindre, så då var vi snabba med att åka dit och utforska! Skönt när man nästan är själv och får lite space i backen, då det annars lätt kan bli trångt! Det är verkligen den stora skillnaden mot alperna där backarna är så breda och milslånga så man slipper hålla på och akta sig för amatörer och galningar hela tiden! Men vi tog i alla fall det kloka beslutet att hyra hjälm, annat är faktiskt riktigt dumdristigt!

Det blev en magnifik lunch på klassikern Knettsetra

Skål med lite Moët!

Vid 16:30 när liftarna stängde gick vi ner och deckade på spat i utomhusbubbelyacuzzin, otroligt mysigt! Sedan gick vi till hotellets bar på våra sladdriga möra spaghettiben och tog ett varsitt glas champagne för att fira en lyckad dag i backen! Sedan vandrade vi vidare in på restaurang Barken och avnjöt en gedigen 3-rätters, mer om den sen!

Lobbyn/baren, kjempemys!!!

Trysil, Norway

Vårat mysiga rum

Hello Park Inn Trysil Mountain Resort, nu är vi framme! Vi har fått ett supermysigt rum med härlig vy över backen och hotellets spa, åååh här kommer vi trivas bra! Nu tror jag att det blir ett besök på spat för att ladda med energi inför en heldag i backen imorgon! Är ju uppvuxen på skidor och jag och pappa har genom alla år varit riktiga vikingar som ger oss ut på diverse äventyr utför för alla stup oavsett om det varit snöstorm och vi varit de enda människorna i backen!

Ogillar folk som bara sitter och dricker drinkar, solar och "glassar" ni vet italienare i alperna, de tar kabinen upp till toppen men kan inte ens stå på ett par skidor! Nä om husmor Jenny får va med blir det andra bullar, 09:00 sharp står vi i backen imorgon!

Utsikten från vår stora balkong!

Cupcake-doughnuts med hallon

Hallon ♥

Idag är det semmeldagen, åt två halvtorra igårkväll och en riktigt delikat från
Bakery & Spice på jobbet idag! Men ikväll när lillasyster Malin kom förbi för att planera vår weekend till Rom bjöd jag istället på delikata cupcake-doughnuts med hallon!

75 g smör, smält och avsvalnat
4 3/4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
en nypa salt
1 1/4 dl strösocker
2 ägg
2 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker

- Blanda de torra ingredienserna → häll i mjölk + ägg etc!
- Fyll formarna till hälften och klicka dit 1 msk sylt, häll sedan dit resterande smet
- Grädda i 20 min på 200 grader, efter att de svalnat pensla med smält smör och doppa i socker!

Trysil here we come

Val d'Isère 2009

Imorgon går planet till Oslo, can't wait! Ska bli så kul att få komma ut i backen igen! Sist jag åkte skidor var i april 2009, det är 3 år sedan, helt otroligt vad tiden går fort! Har blivit många andra resor och aktiviteter så skidåkningen har fått lida! I år blir det även Åre 8 dagar i mars, längtar!

Kan ni inte tipsa om erat bästa skidåkningsställe?

Stockholm Tea & Garden

Våningskakfat är ett måste enligt Stockholm Tea & Garden, jag håller med!

Har helt klart upptäckt en riktig pärla i Stockholms Afternoon Tea värld idag, nämligen
Stockholm Tea & Garden. Lördageftermiddagen spenderades med Marika på detta underbart mysiga ställe. Vi fick ett bord precis vid brasan vilket var helt perfekt, inget Afternoon Tea ställe är fulländat utan en riktig brasa! Jag tog menyn "Professor Higgins" som innebar en kanna med valfritt te (valde ett supergott svart te med lite jordgubbar och rödavinbär) två delikata nybakade scones med tillbehör bestående av en utsökt lemoncurd, clotted cream, hallonsylt samt en äpple/kanelsylt out of this world!

Helt fantastiskt porslin, så otroligt mysigt och gott!

Men det bästa av allt med Stockholm Tea & Garden är att man även kan ta med sitt husdjur, så min lilla fina Våffla fick följa med och slapp med andra ord en ensam eftermiddag hemma i lägenheten, utmärkt! Hon blev dessutom serverad ett litet hundben! De har även en liten butiksdel, så är man sugen på porslinet eller något annat sött föremål går det även att köpa med sig det hem! Måste även säga att Lotta & Glenn som driver stället är verkligen hur mysiga som helst, otroligt genuin och välkomnande stämning!

Alla Afternoon Tea lovers out there, Stockholm Tea & Garden is a must!

Cupcake night

Härlig inspiration!

Igårkväll kom Isa över för att kolla på Sveriges Mästerkock, ända tv-programmet jag kollar på! Slängde självklart ihop lite sockersöta minicupcakes kvällen till ära, som fick fantastiskt beröm! ♥

Bästa sättet är att spritsa ut smeten!

Så söta!!

My first cupcakes med spritsad frosting!

Hungry Miss. Waffels

Delightful!

Här ser ni mitt nya soffbord som jag monterade ihop i helgen, riktigt bra blev det! Får plats med en hel del på det! Dock är det lite lägre än mitt förra så man får passa sig, annars försvinner lätt ens mat!

Valentine Afternoon Tea

Var som sagt på en mysig Valentine Afternoon Tea hos
Miss. Biddle ikväll! Superdelikat och sockeröverdosen visade sig snabbt genom en del överskottsegergi som snabbt dansades av till lite 90-talsklassiker!

Love is in the air!

Delicious cakepops!

Supergoda vaniljmuffins med hallonfyllning!

Chokladcupcakes

Lovely!

Weekend på Häringe Slott

Har haft en helt magnifik weekend på Häringe Slott med J! Strålande sol och massa snö fick vi, hur mysigt som helst! Häringe Slott ligger cirka 40 min söder om Stockholm på väg mot Nynäshamn så har man bil går det supersnabbt att ta sig hit!

Väl framme vid slottet!

Hälsade på slottshästarna!

Bakom mig, Sveriges första utomhuspool, dock täckt av massa snö!

Slottet!

Ankdammen

Is på Östersjön

Innan vårat Afternoon Tea som vi hade bokat in till klockan 15:30 fick vi en guidning i solskenet med lite historik samt en rundvandring på området och ner till bastun.

Bastun, hit vill jag garanterat komma tillbaka i sommar!

Vi provade på Sveriges äldsta bowlingbana från 1600-talet!

Klarblå himmel och kritvit krispig snö

Ivar Kreugersviten

Vi hade bokat Ivar Kreugersviten som var helt fantastiskt mysig, precis den miljö vi var ute efter! Ivar hade tydligen för många år sedan en rutschkana direkt ner i poolen från ett av fönstrena i sviten, det ni!

Så mysigt!

Dörrarna in till sovrummet från det enorma härliga badrummet

Uppstoppade djur bör varje slott ha!

Fantastiskt slottsporslin från Villeroy & Bosch

15:30 intog vi Afternoon Tea i en av de mysiga salongerna på övervåningen. Utbudet var helt enormt och vi åt oss verkligen proppmätta deluxe! Stämningen var underbar med alla vackra kristallkronor, präktiga porträtt i överflöd, den sprakande brasan, de burriga slottsmöblerna och utsökta bakverken!

Det börjar vattnas i munnen bara jag tittar på bilderna!

Vår mysiga plats rakt framför brasan!

Älskar porslinet!

Senare på kvällen satt vi här i salongen och drack mer te och läste.

Älgar och riddare

Slottsfrukosten serverades i det vackra biblioteket och var underbart god!

Spana in det vackra taket!

Självklart skrev vi några rader i gästboken om vår underbara weekend!

Till Häringe Slott återvänder jag gärna, förmodligen redan till sommaren! Nästa gång ska även lilla Våfflan få följa med, då slottet mer än gärna tar emot husdjur!

Let there be flowers

Finns inget härligare än att ha hela lägenheten proppfull med födelsedagsblommor!

My 25th birthday

Champagne on a Tuesday, why not?

Igårkväll kl. 18 var det dags för celebration part 2! Ett nytt mysigt litet tjejgäng samlades hemma hos mig för att avnjuta champagne, cupcakes, macarons och brittiska smörgåsar ända in på småtimmarna! Har för övrigt haft den bästa födelsedagen någonsin! Inte nog med att jag firat den 4 dagar i rad, har dessutom fått helt otroliga presenter! Bland annat blommor i överflöd, Afternoon Tea på Grand, fallskärmshopp tillsammans med min tjejkompis, Åre vecka 11, weekend till Rom med Malin i april, när värmen börjar komma, en familjeklenod från 1930-talet som tillhörde min gammelmormor (mer om den senare!) samt ett körkortspaket så jag äntligen kan åka iväg t.ex. i två veckor på en intensivutbildning! Tusen tack ♥

Som vanligt macaronger från
Macarong, a mouth-watering delight!

Cupcake-sconies från min nya kokbok jag fick i födelsedagspresent

Brittiska smörgåsar med olika smaker

Mums!

Jag och Kelly, som för övrigt står för alla fabulous pictures i detta inlägg!