Kirkenes Snowhotel

Framme på flygplatsen i Kirkenes efter en magisk flight från Tromsö

Efter våra två dagar på Hurtigruten var det dags att flyga tillbaka till Kirkenes för att besöka Snöhotellet i 5 nätter. Flighten från Tromsö var helt magisk och bjöd på strålande solsken och utsikt över de spetsiga fjordarna. Väl framme på flygplatsen blev vi hämtade av hotellet som ligger cirka 20 minuter från flygplatsen.

Snöhotellets nya läge är verkligen helt fantastiskt!

Snöhotellet låg tidigare närmre stan men flyttade till denna plats inför säsongen 2013/2014 så allt är sprillans nytt och fräscht. Själva snö-delen smälter såklart ner mellan säsongerna och är alltid unik! Platsen de hittat är verkligen underbar med utsikt över fjorden (bakom trähuset på bilden) och fantastiskt avkopplande. Det finns dock hur många aktiviteter som helst för den aktiva turisten som inte bara vill koppla av.

Varför inte testa lite spark?

Entrén till Snöhotellet

Foto: Karin Hallman

Inför varje säsong när själva "grunden" är klar kommer en grupp iskonstnärer från staden Harbin under två intensiva veckor för att skapa alla skulpturer och dekorationer i hotellet! Sängarna har stomar av isblock samt bekväma madrasser med isolerande material. Varje snösvit är unik och ett konstverk i sig! Finns runt 20 olika snösviter att välja mellan.

Vi valde muminrummet!

Det är -4 grader i hela Snöhotellet

Innan vi skulle gå och lägga oss fick vi en gedigen genomgång med alla detaljer och viktiga saker att tänka på etc. Sovsäckarna klarar -35 grader och bäst är att endast ha på sig ett underställ och ullstrumpor.

Man får låna backlavor och raggsockar vilket är super då det blir riktigt kyligt i just ansiktet då det är det enda som man exponerar, en ögonbindel hade t.ex. varit perfekt att ha med sig. Man bäddar med ett påslakan i sovsäcken så jag drog upp det för ansiktet istället.

Nerbäddade i våra sovsäckar!

Självklart hade vi även en istoalett!

Foto: Karin Hallman

Två av fem kvällar såg vi norrsken!

Vår cabin i månskenet!

Morgonen efter körde vi ett SPA-pass i relaxavdelningen och värmde upp oss i bastun! Vi hade hela stället för oss själva då det var lågsäsong under vårt besök och hotellet stänger runt den 20 april varje år då det börjar smälta!

Sedan åt vi en underbar frukost med fantastisk utsikt!

Sedan var det dags att checka in i vår lilla cabin där vi bodde resten av nätterna. Hur mysig som helst med ett härligt panoramafönster ut över hotellet och bergen.

Sprillans nya inför säsongen

Schweizisk design

Fotöljerna framför det stora fönstret blev snabbt favoriter!

Hotellets 120 huskies bodde precis brevid oss

Fanns längdskidor, snöskor, overaller etc. att låna