Sensommar på Sola Stand Hotel

Sola Strand

Helgen bjöd på en magisk långhelg till Sola Strand Hotel och Nordsjobadet SPA i Stavanger. Hotellet ligger 5 minuter från flygplatsen precis vid havet och 15 km från Stavanger city. Solastranden är 2300 meter lång och för det mesta full av kitesurfare då det ofta blåser fantastiskt! Den har även blivit utnämnd till världens sjätte vackraste av The Sunday Times! Hotellet tillhör De Historiske och de äldsta delarna av hotellet är från 1914, så inredningen är en härlig blandning av genuin charm och modern fräschhet!

Solastranden

Vi fick en underbar första dag på standen med strålande sol, fantastisk vind och härliga dopp i de stora vågorna, ett perfekt avbrott från vardagen!

Vind och Nordsjösalt i håret, bästa känslan!

Dejliga vågor

Stranden var full av ivriga kite surfare

Nordsjobadet SPA

På lördagen hade vi bokat in våra stela kontorsaxlar på 40 min klassisk massage på hotellets fantastiska SPA, som vi dessutom hade nästan för oss själva, "nydeligt". Fanns flera sorters bastu, färsk frukt, en varm och en kall pool och härliga stolar att bara ligga och koppla av i, vad mer kan man önska?

Vi fick varsin kjempefin badkåpe i present av hotellet!

Norsk mat levererar alltid!

På lördagkvällen åt vi en fantastisk 3-rätters historisk jubileumsmeny med säsongens bästa råvaror i hotellets härliga restaurang med utsikt över stranden och havet! Utöver den gudomliga maten från menyn fick vi även prova en bit "suksesskake" från buffén och det var verkligen en riktig succé!!!!! Tror att det måste vara en Norsk specialité då jag aldrig sett den i Sverige, recept måste undersökas!

Stavanger

Vi hade hyrt en bil vid flygplatsen så både på fredagen och lördagen passade vi på att utforska Norges tredje största stad och oljemetropol, Stavanger! Verkligen supermysig liten stand full av liv, butiker, fik och restauranger!

Stadens gamla del

Pittoreskt

Glöm inte att fika på Sjokoladepiken

Sjokoladepiken är ett supermysigt litet fik som startades 1933 i Stavanger och har levt vidare i 3 generationer. Beslutsångesten är totalt när man ska väljabakverk och kaffet var en fröjd! Att det dessutom serverades i en färgsprakande orange kopp var verkligen grädden på moset.

Tango Terrasse & Grill

Tango Terrasse & Grill är verkligen det perfekta stället i Stavanger under sommarhalvåret! Högst upp i byggnaden precis vid vattnet hittar man denna lilla pärla som bjuder på mer "low key" mat om man jämför med Tango Bar & Kjokken två våningar ner. Vi testade flera smårätter och rullade hem. Då vi skulle köra tillbaka till Sola avnjöts en läskande kallpressad hallonsaft i solnedgången!

Halvvägs, Lysefjorden i bakgrunden

Söndag i Norge innebär att man ska ut i naturen och det är viktigt att ta seden dit man kommer, så det blev en tidig morgon för oss! Vårt plan hem gick först vid 19:30 så vi gick upp tidigt för att kunna genomföra vår planerade tur till Preikestolen. Hittills under resan hade verkligen Stavanger visat upp sig från en av sina bästa sidor, men enligt YR.no skulle vi inte ha vädret riktigt på vår sida under söndagen. Vi tänkte dock att det inte skulle spela någon större roll med lite regn då det inte finns dåligt väder utan bara dåliga kläder (om man får vara lite klyschig) och inget skulle stoppa oss från att se Preikestolen!

Under hela den 1,5h långa bilresan till Preikestolshytta vräkte regnet ner som aldrig förr, men då är det ärligt talat ganska mysigt att sitta i en bil, även om sikten blir lite begränsad. Väl framme vid Preikestolshytta slogs vi av den enorma turistmängden som valt att trotsa hällregnet! Vi började bestigningen som förväntades ta cirka 2 timmar och efter cirka 15 minuter slutade fantastiskt nog regnet! Det började klarna och tillslut lös solen så pass mycket att vi tvingades ta av oss till endast t-shirt! Väl framme vid Preikestolen 1h och 40 min senare möttes vi av en makalös utsikt över Lysefjorden och läskiga kanter som sluttade nästan 700 meter rakt ner i fjorden!

Fjäll och sjöar på vägen mot Preikestolen

Till höger, små ivriga turister på väg mot sitt mål längs fjordkanten

Obligatorisk #fjällfie

Strålande sol och en turisttät Preikestol

Närmre kanten än såhär vågade vi inte gå

Lunch med svindlande utsikt!

Ser ni den "stora" båten nere i fjorden?

Så läskiga kanter att det var bäst att krypa fram...

På bilfärjan tillbaka till Stavanger mellan Lauvvika - Oanes

Tack Stavanger och Sola Strand Hotell för denna underbara vistelse, vi kommer tillbaka när ni minst anar det! Kjeragbolten är ju kvar på listan...