Agua Dulce Beach Resort Costa Rica

Äntligen framme på Osa Peninsula och väskan i sikte!

Under julledigheten var jag bjuden på en väns bröllop i El Salvador så passade på att göra en långresa på 24 dagar! Älskar annorlunda resemål där man slipper trängas med hundratals andra turister och får menyn på svenska. Därför bestämde jag och min vän oss för att bland annat åka i två veckor till regnskogshalvön Osa Peninsula i Costa Rica, en magisk plats som t.o.m. har blivit utnämnd till Costa Rica's kronjuvel!

Det var så mycket djur överallt, i luften, på land, i vattnet så jag har aldrig varit med om något liknande! Mer om det sen, vi bestämde oss i alla fall för att bo nära Puerto Jimenez som är en liten by på cirka 2000 personer, för att ha nära till alla utflykter och aktiviteter. Alternativet hade varit att bo i en liten regnskogslodge inne i djungeln men vi kände att det kunde gjort oss begränsade.

Underbar mangosmoothie på hotellterrassen

Gick väldigt smidigt att flyga ner till Osa Peninsula från huvudstaden San José med Nature Air, tog cirka 45 minuter i ett litet plan för 15 pers. Då vi kände att vi redan flängt runt tillräckligt mycket under första delen av resan valde vi att bo resterande två veckor på Agua Dulce Beach Resort, 6 km utanför Puerto Jimenes, tog 10 minuter med taxi från landningsbanan. Hotellet var nytt och fräscht och låg vid Playa Preciosa, en underbar öde strand kantad av regnskog. Vårt rum hade AC, ett loungerum, sovrum med varsin enorm säng, en liten terrass och trädgård med egna gungstolar!

Poolen

Frukostterrassen

Tidig frukost i soluppgång!

Stranden vid hotellet, inte en kotte!

Vi råkade bränna oss rejält första dagen efter en 3h lång promenad på stranden, trots enorma mängder solkräm! Till vår stora glädje ordnade vår trädgårdsmästare färsk aloe vera från trädgården vi kunde smeta in våra drabbade kroppsdelar med!

Fikusträd

Nationalparken Corcovado ligger bara 40 km från Puerto Jimenez, tar dock 1,5h att köra då vägarna inte är optimala! Vi vandrade inne i regnskogen flera dagar och besökte både La Leona och La Sirena ranger stations. Mer om det i kommane inlägg.

Halvön är full med apor, tapirer, fåglar i regnbådens alla färger, kokodiler, spindlar...

Hamngatan i Puerto Jimenez och restaurangen Il Giardino till vänster

Taxi från hotellet till Puerto Jimenez kostade 5000 colones (mer prisvärt att betala med lokala valutan) eller 10 dollar och tog cirka 10 minuter. På kvällarna brukade vi äta på hotellet och ibland åkte vi in och åt middag/lunch i stan.

Huvudgatan i Puerto Jimenez, väldigt lugn och fridfull liten by

Chillin by the hotel pool

Hotellets mysiga restaurang/bar där vi brukade äta på kvällarna eller bara ta en kopp kaffe

Här bodde vi

Besök av en iguana på vår terrass

Hummer på Marisqueria Corcovado

Missa inte skaldjursrestaurangen Marisqueria Corcovado precis vid vattnet i Puerto Jimenez, underbar hummer och patacones (tillplattad och friterad matbanan, smakar som pommes om man saltar) för cirka 180kr.

Utsikten från vårt hotell Agua Dulce's terrass

Himlen fylldes till och från både av stora pelikanflockar som går under smeknamnet "Costa Rican Air Force" samt scarlet macaws som syns på bilden ovan. Dessa fåglar ses alltid två och två då de håller ihop hela livet.

Hotellet sett från stranden

Playa Preciosa, vår strand

Man kunde låna med sig solstolar ner till stranden från hotellet, konstigt nog var det nästan aldrig någon där, skönt tyckte vi! Vattnet var dock fullt av söta stingrockor så vi kände oss som riktiga biologer när vi låg i och badade med alla fiskar!

Alla utflykter vi gjorde bokade vi genom hotellet, riktigt smidigt! En dag red vi i 3 timmar på vår stand och sedan tillbaka genom skogen, mer om utflykterna i kommande inlägg!

Salsa night på Perla de Osa

Iguana Lodge, hotellet bredvid vårt (som verkade satsa mycket på yoga) hade en restaurang, Perla de Osa, som ordnade pasta/salsa night varje fredag, uppskattat inslag!

På cykel genom djungeln till Puerto Jimenez!

Vårt hotell lånade ut cyklar så man kunde även cykla in till Puerto Jimenez, tur och retur 12 km. Dock var vägarna väldigt dammiga och rätt gropiga så krävdes lite tålamod och en eller två flaskor vatten!

Det var med stor sorg vi lämnade Agua Dulce Beach Resort och Osa Peninsula efter två underbara veckor fyllda av fantastiska upplevelser vi aldrig kommer glömma! Häftigaste djuret var kanske valhajen som kom och nosade på vår båt?! Stort tack till alla på hotellet, guider etc. som bidrog till att vår vistelse blev så lyckad, vi kommer alltid minnas er!