Svinøya Rorbuer & Børsen Spiseri

Andra dagen var det dags för en road trip från Reine upp till Svolvær för att testa anrika fiskerestaurangen Børsen Spiseri, ett måste när man besöker Lofoten. Vi hade även bokat en natt på Svinøya Rorbuer då det inte kändes aktuellt att köra 2h (12 mil) tillbaka efter middagen. Vägen är dessutom sagolikt vacker och tillhör den nationella turistvägen på Lofoten och bör med andra ord upplevas i dagsljus!

Framme i Svolvær, utsikt över Svinøya

Svolvær

Utsikten från vår rorbu

Magiskt

Vår rorbu

Soluppgång, utsikt från köksfönstret på övervåningen

Charmiga Børsen Spiseri

Børsen Spiseri ligger på charmiga lilla Svinøya i Svolvær,optimalt läge mitt på bryggan i rustika lokaler från 1828. Originaltimmerstocksväggarna är fortfarande intakta och restaurangens specialité är torrfisk från fiskebruket 50 meter bort på kajen.

Fantastisk miljö inne på Børsen Spiseri

Medan vi väntade på att vår 3-rätters skulle börja serveras blev vi överraskade med en liten aptitretare, en magsikt krämig svampsoppa som satt fint. Det bjöds även på härligt färskt bröd och oliver. En restaurangs bröd tycker jag avslöjar ambitionsnivån och är viktigare än vad man kanske tror!

Till förrätt testade vi deras rökta fjällröding, vi fortsatte sedan med specialitén "Stockfish Royal" vilket är ångad torrfisk som serveras med äggsås, stuvade morötter och torkad serrano. Fantastiskt gott, rena och lokala smaker vilket jag älskar! Vi avslutade med en uppfriskande yoghurtpannacotta med rödvinsmarinerade bär, det perfekta avslutet på en ljuvlig middag! Skönt att sedan kunna promenera bort 200 meter till vår mysiga rorbu mätta och belåtna. Børsen Spiseri är ett måste vid besök på Lofoten!

Precis som man tänker sig en anrik fiskerestaurang i lokaler från 1828

Rökt fjällröding

Stockfish Royal, ångad "torrfisk" med äggsås, stuvade morötter och torkad serrano

Delikat yoghurtpannacotta med rödvinsmarinerade bär

Reinebringen

Reinebringen är en av de mest populära vandringarna på Lofoten på grund av dess magiska utsikt och tillgänglighet. Nivån är klassad som svår och bestigningen är brant, till och från måste man klättra en hel del. Stigen ligger inom gångavstånd från Reine, vilket är ett stort plus.

Bestigningen tar en timma och stigen startar vid sidan av gångvägen utanför Ramvikstunneln (E10 söder ut mot Å), titta efter vita pilar utmålade på marken.

En hel del klättring, vilket gjorde att merinounderstället räckte

Belöningen är en magisk utsikt över Reine och Moskenes kommun. "Evighetsgamla granittoppar som aldrig har kuvats av inlandsisen" som H.Stenlund så vackert utryckte det i sitt reportage om Lofoten. Ner kan man antingen ta samma väg eller så fortsätter man till vänster för en rundtur på 3h.

Naturen skiftade i underbara färger, höstvandring när den är som bäst!

Reine Rorbuer

Reine

Reine är en magisk liten fiskehamn i Moskenes kommun i Lofoten och har varit en handelsplats sedan 1743. Lofoten's
nationella turistväg (på 230 km) som startar i Raftsundet och avslutas i Å passerar även genom natursköna lilla Reine. Det har varit min dröm att resa hit ända sedan jag såg en bild för första gången i somras. Reine blev därför den självklara utgångspunkten för vår Lofotenvistelse i och med att jag även ville bestiga Reinebringen (se separat inlägg).

Efter tre timmaras båttur från Bodø anlände vi äntligen till Moskenes. I hamnen mötte Rentacar Moskenes upp oss för att lämna över vår bil, fantastisk service! Reine låg sedan 5 min bort vilket var perfekt. Pris per dygn var 550 NOK vilket kändes överkomligt och den drog inte heller särskilt mycket bensin.

Reine Rorbuer

Det charmigaste boendealternativet när man reser runt på Lofoten är att hyra en rorbu, vilket är en traditionell fiskestuga vid vattnet. Reine Rorbuer som tillhör Classic Norway har 32 stycken nyrenoverade rorbuer från sent 1700-tal med modern komfort som bekväma sängar, kök, värmegolv men med bevarad genuin tidsenlig inredning.

Eldning i braskaminen i vår mysiga rorbu!

Storarummet med utsikt ut mot havet

Utsikten från vår altan

Sista kvällen gick vi ut och ställde oss på altanen för att titta på stjärnhimlen vid 23-tiden. Efter en stund noterade jag ett svagt gulgrönt sken som började dyka upp och helt plötsligt brann hela himlen i gulgröna färger och vi fick uppleva en verkligt makalös norrskensshow, bättre avslut kunde vi inte fått på vår vistelse!

Ett av de 3 mysiga sovrummen i rorbun

Fotöljer uppe på Loftet med strålande utsikt

Superfräscha badrum med golvvärme, riktigt lyxigt!

Rorburen med blåa föster hyrde vi, Reinebringen i bakgrunden

Sovrum samt badrum och dusch även på övervåningen

Hit kommer jag gärna tillbaka!

By night

Frukostkorgen

Första kvällen när vi kom hade matbutiken hunnit stänga, men till vår stora lycka blev vi överraskade med en underbar frukostkorg från managern Michael! Korgen innehöll alla möjliga trevligheter som behövs för en lyckad frukost som t.ex. spekkeskinke, fenalår, yoghurt, mjölk, ostar, gröt, kaffe, kakor, te, nybakat bröd, ägg med mera, ingen behövde svälta med andra ord!

Solnedgång i Reine

Bodø

Inflygning över Bodø

Är precis hemkommen från en magisk vistelse i Lofoten, höstvanding och roadtrip stod på schemat! Vi valde att flyga till Bodø och därifrån ta färjan ut till Moskenes vilket tog 3h (200 kr enkel väg). Båtarna går dock inte så ofta så det gäller att kolla upp tidtabellen innan man åker. Både på vägen dit och hem fick vi en hel dag i Bodø som vi tillbringade med att promenera runt i den mysiga lilla staden/hamnen. Både färjeterminalen och flygplatsen är inom gångavstånd från centrum vilket är otroligt smidigt.

Småbåtshamnen

Ett måste i Bodø

Ljuvliga älgbiffar med svampstuvning, potatismos och lingonsylt

Vi hittade ett supermysigt litet cafe/restaurang vid namn Farmors Stue där vi åt vid båda besöken i staden. Fantastiskt god lokal mat samt kakor och bakverk utan dess like för gottegrisen! Ett stort plus för den supertrevliga personalen samt att det dessutom fanns snabbt wifi tillgängligt.

Missa inte den nordnorska fisksoppan

Vi hann även testa att äta lunch på Bryggerikaia, en rustik härlig restaurang nere vid vattnet med strålande utsikt och inriktning på fisk och skaldjur. Självfallet testade jag den nordnorska fisksoppan på långa, utan tvekan fick den 5 av 5 fiskar!

Färjeterminalen i Bodø, 500 meter från centrum

Magisk båttur ut till Moskenes i solnedgången